Home / kesihatan / Resepi Sup Antibiotik Sesuai untuk Anak Demam Dan Selsema

Resepi Sup Antibiotik Sesuai untuk Anak Demam Dan Selsema

Resepi Sup Antibiotik Sesuai untuk Anak Demam Dan Selsema

Resepi Sup Antibiotik Sesuai untuk Anak Demam Dan Selsema

“Anak aku ni dah demam dua hari tak turun suhu panas, rasanya nak kena buat sup antibiotik baru ok kot”

Sup merupakan salah satu makanan yang mampu untuk menurunkan suhu panas badan sesiapa sahaja yang demam. Hal ini kerana, bahan herba yang digunakan adalah bagus untuk memperbaiki immuniti badan khususnya kanak-kanak yang makin membesar. Jom kita belajar untuk masak sup antibiotik sebagai penawar demam buat anak-anak.

SUP ANTIBIOTIK UNTUK DEMAM DAN CAIRKAN KAHAK

Hati mak mana lah yang tidak risau bila anak sakit. Badan Wiyyah pun kelihatan letih, mukanya pun nampak lesu tidak bermaya. Doktor bekalkan ubat demam dan cair kahak untuk dia. Kalau ibu-ibu rajin search di Google, tentu pernah terbaca tentang “sup antibiotik” kan? Menu sup begini memang sesuai untuk anak yang demam bagi mengembalikan tenaga dan merawat penyakit dengan izinNya.

 

BAHAN-BAHAN

5 biji buah pelaga

5 -7 biji bunga cengkih

5 ulas bawang putih | dicincang halus

1 ulas bawang merah | dicincang halus

3 biji lada hitam | dihancurkan

1 batang lobak merah | dipotong dadu

3 batang celery / ikan bilis

Ayam / ikan /daging (sumber protien)

Sedikit daun sup atau daun bawang

3 cawan air

 

CARA-CARA PENYEDIAAN
1. Sediakan bahan seperti di gambar bersama 3 cawan air. Sukatan sayuran dan protein boleh ditambah mengikut citarasa.

2. Masukkan semua bahan ke dalam air yang telah direneh. Tunggu hingga mendidih.

Ibu- ibu boleh juga gunakan kaedah menumis, Tumiskan rempah ratus dan bawang dengan menggunakan unsalted butter atau minyak masak. Menumis guna Pure Olive Oil pon boleh.

3. Apabila lobak merah dan ayam dah empuk. Taburkan daun sup atau pon daun bawang.

4. Hidangkan bersama karbohidrat samaada, bubur nasi, mee hoon, noodle pelbagai perisa ataupun pasta. Boleh taburkan mix herbs semasa menghidang. Siap. Selamat mencuba.

*Mudah saja kan? Bukan sahaja boleh dimakan ketika sakit, sup antibiotik ini juga sangat bagus untuk diamalkan supaya immuniti badan sentiasa terjaga. Selamt mencuba!

Sumber : Julia Daud/citemalaya.website

JIKA ANDA ANDA DEMAM DAN SELSEMA ANDA BOLEH JUGA MELAKUKAN PETUA AUNTY INI

3 Minggu Batuk & Demam, Akhirnya Petua Aunty Cina Ini Bantu Anak Saya Pulih

“Klinik dah pergi, ubat dah makan, air pun dah minum banyak. Tapi kalau dah lama sangat sakit, tentu rasa risau terutamanya anak-anak. Apa lagi petua rawat batuk yang selamat yang boleh kita ikhtiarkan?”

Kali ini, kami mendapatkan Puan Farid Farida yang berbesar hati untuk berkongsi petua rawat batuk yang beliau amalkan ketika anak-anaknya diserang batuk dan demam silih berganti.

Mari ikuti perkongsian beliau selanjutnya.
Petua Rawat Batuk Dengan Bawang Putih
Anak-anak batuk dah masuk minggu ke-3. Demam kebah, demam kebah, sampai 2 kali pergi emergency department sebab suhu tinggi sangat. Macam-macam antibiotik dan remedi lain yang saya dah buat, tapi belum ada rezeki nak sihat lagi.

Alhamdulillah, bila amalkan petua rawat batuk dengan bawang putih ini,batuk dah kurang, demam pun dah kebah.

Jadi, saya ingin kongsikan remedi ini yang saya dapat daripada sorang Aunty Cina yang masa tu kasihan tengok anak lelaki saya batuk tak henti-henti. Mudah-mudahan ia dapat memberi bermanfaat juga untuk orang ramai di luar sana.

hilangkan sakit gigi

Foto Kredit: superselectos.com

Bahan-bahan

  • 7 atau 9 ulas bawang putih
  • Air 1 1/2 cawan
  • Gula batu 4-5 biji
  • Cara-cara
    Berikut adalah cara-caranya. Mudah saja.

    1. Rebus

    Rebus semua sehingga sehingga jadi suku cawan. Guna api yang paling perlahan.

    2. Minum 3 Kali Sehari

    Minum semasa air rebusan masih suam-suam. Amalkan 3 kali sehari. Saya buat sekali rebus untuk 2 kali minum.

    Petua ini sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak setahun ke atas. Tapi menurut respon daripada post beliau, ada yang pernah buat untuk bayi yang kurang daripada umur 1 tahun, tapi tak menggunakan gula. Cuma rebusan bawang putih. Kuantiti yang diambil juga dikurangkan. Katanya sesuai dan berkesan.

    petua rawat batuk
    Semoga Membantu
    Tak salah mencuba kerana bahan yang digunakan begitu mudah didapati di rumah. Apapun, jangan sesekali abaikan pemeriksaan doktor sekiranya demam dan batuk berterusan.

    Petua rawat batuk ini diamalkan secara sampingan saja, sebagai ikhtiar selain rawatan yang dipreskripsikan doktor.

    SUMBER :siraplimau

     

    PERHATIAN

    LELONG BARANGAN WANITA START DARI RM1 JOIN SEKARANG

    LELONG BARANGAN PANCING START DARI RM1 JOIN SEKARANG

    LELONG TELEFON BIMBIT NOKIA BARU RM1

    LELONG!! MESIN BASUH MINI BERHARGA RM350 DENGAN BIDAAN BERMULA RM 1 JOIN SEKARANG

    LELONG BARANGAN HANDBEG BERJENAMA DI LELONG DENGAN RM 1 JOIN SEKARANG

    LELONG! BARANGAN BABY DILELONG MURAH-MURAH START RM1 JOIN SEKARANG

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    error: Content is protected !!